Assalamualaikum.... =)

Monday 21 March 2011

Bahasa melambang kan wajah kite..betul ke x??

As-salam guys n all reader....Lama gak x update kan....cuti skola nie saya memang x kan 0n9 disebabkan kesibukan melanda diri ini..hehehehhee....(mengalah kan Pm plak)hahahhahaha.....Lagi satu sebab maybe kebosanan melanda bile on9....x taw mana silap nyer...heheehhehe....so afta balek kerja saya bukan lepak kat umah pon...keluar amik angin lg best....!!!

ok la...berbalik ke tajuk kita yang sebenar nyer....' Bahasa melambang kn wajah??" so ape yang korang paham dengan sttement nie??Bagi saya la kan,bukan nk cakap yang sya ni penuh berbudi bahasa,sopan santun,alim ulamak....X!!!kita semua nie ade kekurangan ade kelebihan....cume dalam penyampaian ayat sehari-hari tuh kene jaga...betul x??

Bahasa lembut??Bahasa kasar??beb,kita sedar x ape yang kite cakap hari-hari??maybe kite sedar tapi bagi orang yang mendengar pula??macam mane rasa nya bile orang yang kite tengok sopan santun,bile cakap pon lembut jer...tapi bile marah mulut macam kene rasuk??satu perkataan yg terkeluar sikit pon xde melihat kan ciri-ciri sopan dan lembut....

Beb,saya cerita nie bukan bangsa lain taw...bangsa saya sendiri...!!bangsa yang penuh kelembutan,kesopanan sejak dari dulu lagi...bangsa yang dikata kan tidak akan hilang di dunia....!!

Tapi kejadian baru-baru ni memang menyedih kan saya....mana x nyer,luaran kelihatan memang sopan...terbaik dari ladang!!luaran nampak ayu,lemah lembut...malah percakapan pon memang terbaik la!!tetapi bile amuk amarah sampai macam kene rasukk dengan setan...!!

saya tahu ape yang terjadi,tapi bagi saya bile suatu benda yang kite x taw ujung pangkal xpayah la nk besar-besar kan..betul x??bile da besar-besar kan maki hamun,celaka sial,sume kuar...memang tu hak masing -masing nk sebut ape...tapi fikir balek effect yang kite dapat...adakah sebaik yang di sangka atau lebih buruk dari sangkaan??

Dan yang saya x berpuas aty nie,sikap hormat kepada orang yang lebih tua serba serbi da hilang...!respect mesti mau ada bai,betul x?walaupon dalam pergaulan kite x terbatas kecik besar tua muda,tapi respect tu mesti ade dalam diri...ini x,bile marah sikap respect terus hilang...if marah belakang-belakang xpe..*saya selalu buat mcm ni.....hahahahaha....tapi at least bile belakang,xde la orang tuh dengar ape kita marah kan...betul x??

Saya sebenar nye menaip dengan rasa yang kecewa lagi ditambah mrah sangat-sangat dengan perbuatan mulut macam longkang nie...memang saya x suka!!sebab saya sendiri xpenah nak kua kan ayat kesat-kesat melainkan da terlampau marah,n if ade reason yang cukp kuat tok saya maki hamun atau pon bertindak tidak hormat saya akan jadi someone else...hahahaha....rasuk dek setan la...!!

Tapi if boleh kwal,kawal....kan??sekarang alhamdullilah sedikit saya da boleh kawal marah saya n kelancangan mulut saya nie...heheheheh....n saya nak ingat kan entry saya kali ni xde kene mengena dengan sesapa pon yang idop mahu pon da jalan dulu ok....

p/s: takut ade orang terasa,saya dengan rendah dri ingin memohon maaf yer...kan elok kita bermaafan...aman dunia...xde la jadi mcm amerika dengan libya....harap komen kamu semua yang reading this entry akan membetulkan apa yang salah yer...adios...

No comments:

Popular Posts

Rakyat

Iklan